Demontage

Vorige week heb ik de garage opgeruimd om überhaupt een beetje werkplaats te creëren mijn ‘oude ros’ project. Vandaag dan echt voor het eerst aan de slag.

Voor € 15,- gekocht op Marktplaats.

Alle onderdelen verwijderd, derailleur, remmen, stuur, zadel, crankstel, voorvork, noem maar op.
Dat verliep heel goed, geen enkele schroef die vervelend vast zat. Enige tegenvaller was dat de rechter crank iets verbogen was. Deze kon dus direct richting vuilnisbak. Voordeel is dat ik nu wel een blits ‘singlespeed’ crankstel kan/moet kopen.

Als alles gestript is hou je dus alleen een stalen frame over.


Let op de horzintale uitvalnaven. Dat is belangrijk bij een fixi of singlespeed fiets omdat je geen derailleur meer hebt om de ketting te spannen moet je je achterwiel naar voren en achter kunnen verstellen. Moderne, aluminium frames hebben vrijwel allemaal verticale uitvalnaven. Als je hier meer over wilt lezen raad ik je de website van Sheldon Brown aan.

Ik heb het frame al wat geschuurd en de geleiders voor de versnellingskabel van het frame geslepen omdat ik die niet meer nodig heb en de fiets zo puur mogelijk wil laten. Voor vandaag voldoende gewerkt aan dit heerlijke project. Wordt vervolgd.

One thought on “Demontage

  1. Twitter is zo krachtig! Ik bood vorige week een oude hutkoffer aan op twitter, deze stond al jaren in de weg. Berry wilde deze graag hebben en kwam de kist vandaag ophalen terwijl ik met mijn fiets bezig was.
    Hij vertelde terloops dat hij nog wel een oud Brooks lederen zadel had liggen die ik wel mocht hebben. Past perfect op mijn Singlespeed.

Geef een reactie

