Monteren

Het oude Jan Janssen frame is gespoten dankzij de hulp van mijn zwager Henk. Hij heeft contacten in de schadeherstel branche en het frame is nu prachtig zwart gespoten. Ik kon niet wachten om te beginnen met de montage. Eerst maar eens mijn witte bandjes op de nieuwe wielen gezet en de wielen in het frame gemonteerd. Dat begint erop te lijken. Vervolgens de achterrem geplaatst en het prachtige Brooks zadel dat ik van Berry heb gekregen. Vervolgens aan de slag met het nieuwe crankstel. De originele trapas schoongemaakt, de lagers voorzien van nieuw kogellagervet en geplaatst in het trapashuis. en ja, daar was ik al bang voor, de kettinglijn was verre van optimaal. Ik had er al van alles over gelezen. Bij een fiets met derailleur hoeft het tandwiel van het crankstel niet in één rechte lijn met de achtertandwielen te zitten. Een derailleurketting is behoorlijk flexibel, daarentegen is een singlespeed ketting veel stijver.

Er zit niets anders op dan een nieuwe trapas aan te schaffen, dan maar meteen een gesloten bottombracket, wel zo makkelijk in het onderhoud. Gelukkig hebben ze bij Mantel in Arnhem Zuid veel op voorraad en zo ook een bottombracket met korte as. Thuis gekomen blijkt de kettinglijn nog niet helemaal perfect en besluit ik ook nog maar het voor tandwiel aan de binnenkant van mijn crank te plaatsen, dat scheelt al weer bijna een centimeter (op de foto hieronder zit het tandwiel nog aan de buitenzijde). Nu is het helemaal perfect, behalve dat ik geen tool heb om de bottombracket te monteren. Aangezien zo’n sleutel bijna net zo duur is als de trapas besluit om maar wat rond te vragen. Gelukkig ken ik iemand die bij Giant werkt en die komt binnenkort met een bottombracket tool zodat ik de as definitief kan monteren.

Ondertussen zijn er gelukkig nog genoeg andere klusjes. Ik heb het oude stuur van mijn vaders fiets ( die enkele weken geleden gestolen is) schoongemaakt en op de kop geplaatst. Zo’n degelijk stuur verandert direct in een kek stuurtje dat lijkt op oude Franse porteur sturen. De uiteinden waren wat te lang maar die maak ik snel korter met een pijpensnijder.

Vandaag ga ik verder met de remkabels en het stuurlint en als dan de trapas gemonteerd is kan ik eindelijk gaan fietsen.

Advertenties

One thought on “Monteren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s